Ke mana perginya nilai kemerdekaan

This is a “sajak” I must write, not to impress but to voice my concerns over recent attacks among politicians in my country enroute to our 13th General Election (GE13).

Penglihatan ku kabur dengan tatapan akhbar yang tidak bererti

Pendengaran ku bercelaru dengan bisikan songsang bertalu talu

Andaikan aku yang sudah mantap buah fikiran

Adakah yang aku faham itu benar?

Belanga persefahaman sudah kelihatan garis retakannya

Kacauan dodol sudah terdengar kesepian orang kampung

Andaikan aku yang sudah mantap buah fikiran

Adakah yang aku lihat itu benar?

Bisikan di warung sudah tak semanis kopi idaman

Laungan jalanan pahit dengan derita menjad jadi

Andaikan aku yang sudah mantap buah fikiran

Adakah yang aku dengar itu benar?

Gotong royong adat kekampungan di cemar bendera berwarna

Bohong bohongan mula menjadi adat permainan gelongsor

Andaikan aku yang sudah mantap buah fikiran

Adakah yang aku rasa itu benar?

Kongkongan yang berkuasa kini sudah mula di cabar

Dan yang terdesak kini mula melolong tak tentu arah

Andaikan aku yang sudah mantap buah fikiran

Adakah ini makna kemerdekaan?

Salam Cintai Malaysia.

One thought on “Ke mana perginya nilai kemerdekaan

  1. Alhamdulillah syukur , baik pada makna , masing2 ada penilaian sendiri , untuk meminta insan lain fahami kita agak susah rasanya namun apa yang kita rasa betul , lakukan sajalah dengan istiqamah , in shaa Allah , sekurangnya kita telah melakukan apa yang dituntut …

Thanks for leaving your reply :)

